ویرگول
ورودثبت نام
Sara Akrami
Sara Akrami
خواندن ۱۰ دقیقه·۲ سال پیش

طراحی لوگو

مصرف کنندگان بیش تر از همه بر چه سبک از لوگو اعتماد می کنند؟


وقتی صحبت از طراحی لوگو به میان می آید، شرکت ها باید تصمیم سختی بگیرند. آیا آنها مجبورند که از سبک های لوگو در صنعت شان پیروی کنند؟ یا باید تلاش کنند تا خودشان را متفاوت نشان دهند؟

سالیان سال است که ، سبک لوگو ها از شیوه های کسل کننده که بر اساس تحقیقات بازاریابی بودند پیروی می کنند.
تحقیقات حاکی از این سوال ها بودند: خانم های بین 18تا 25 سال کدام مدل از تصاویر را جذاب تر به شمار
می آورند؟ کدام طرح های رنگی از لحاظ مردان شرقی جذابیت بیشتری دارند؟ علاوه بر این، چه عواملی باعث
جذابیت طرح های خاص نسبت به سایر آنها می شود؟


ما دوست داریم که در روانشناسی طراحی عمیق تر شویم. از معنی رنگ ها و روانشناسی فونت ها گرفته تا طراحی تبلیغات فیس بوک. برای همین ما با SurveyMonkeyیک تیم تشکیل دادیم تا بفهمیم مصرف کنندگان بیش تر از همه بر چه سبک از لوگو اعتماد می کنند؟


نتیجه نظرسنجی دریک نگاه
نتیجه نظرسنجی دریک نگاه


ما برای پاسخ دادان به این سوال ها به جست و جو پرداخیتیم:

  • آیا خانم ها و آقایان سبک های متفاوتی از لوگو را ترجیح می دهند؟
  • آیا افراد در رده سنی ها ی مختلف سبک ها ی متفاوتی از لوگو را ترجیح می دهند؟
  • آیا افراد از مناطق مختلف سبک های لوگو ی متفاوتی را ترجیح می دهند؟
  • آیا سبک های مشخصی از لوگو ها بیشتر از بقیه مورد اعتماد واقع می شوند؟
  • هرکدام یک از این آمار چقدر هنگام انتخاب سبک لوگو اهمیت دارند؟


در اینجا راه هایی است که ما از طریق آنها به دنبال جواب رفتیم.

روان شناسی
SurveyMonkeyو Venngageاز هزار بزگسال هیجده سال به بالا ی ساکن ایالات متحده نظرسنجی کردند. پاسخ ها ی مخاطبین SurveyMonkeyجمع آوری شد. SurveyMonkeyپانل نظرسنجی آنلاین می باشد

پاسخ ها بر اساس سن و جنسیت متوازن شدند تا بتوانند به نمایندگی از بقیه ،جواب درست را به ما بدهند.

نظرسنجی به پاسخ دهندگان یک سری لوگو از شش شرکت خیالی نشان داد: فروش زیورآلات، آموزش،خدمات مالی،شرکت حقوقی، خبری/رسانه ای و تکولوژی. از هر لوگو شش مدل متفاوت ارائه داده شد.


لوگوی افقی

لوگوی پر شده

لوگوی متن محور

لوگوی خطی

لوگوی آیکن محور

لوگو ی آیکنی


از شرکت کنندگان خواسته شد تا به لوگوها بر اساس میزان اعتمادشان بر آنها از (بسیار زیاد) تا (به هیچ وجه) رای دهند. همچنین از آنها خواسته شد تا از فهرست کلمات یک صفت برای توصیف لوگوها انتخاب کنند. صفت ها از قابل اعتماد تا خلاقانه و تا خسته کننده را در بر می گرفت.

همچنین از آنها خواسته شد تا که مجموعه ای از یک لوگو با رنگ های مختلف را نگاه کنند و طرح مورد علاقه شان را انتخاب کنند.

همچنین از آنها خواسته شد تا که مجموعه ای از یک لوگو با رنگ های مختلف را نگاه کنند و طرح مورد علاقه شان را انتخاب کنند.

خب! چی پیدا کردیم؟


وقتی صحبت از اعتماد مصرف کننده به میان می آید ، لوگو به تنهایی می تواند نقش زیادی ایفا کند.

بله. شاید معلوم و واضح به نظر برسد؛ اما این نکته ارزش تاکید کردن دارد چرا که ممکن است زمان ومنابع زیادی صرف امتحان کردن انواع مختلفی از لوگو شود، درحالی که تاثیر به سزایی نداشته باشد.
داده های ما نشان دادند که میزان اعتماد دریافت شده از یک برند بیشتر به اعتماد افراد به نام تجاری بستگی دارد تا طراحی لوگو.
مورد اعتمادترین لوگو ها مربوط به آموزش و خدمات مالی بودند. از طرفی در انتهای این طیف شرکت های حقوقی ،خبری/رسانه ای و تکنولوژی قرار می گیرند.

درحالی که ما نمی توانیم به جمع بندی قطعی برسیم، حدس می زنیم که افراد نسبت به برندهای آموزشی (تحقیق، تجربه و تخصص و...) نسبت به برندهای رسانه ای (طرف گیری، مصرف گرایی و ...) اعتماد بیشتری دارند.


مصرف کنندگان می خواهند که برندها صادق باشند.

در شرکت های حقوقی، برند های خبری/رسانه ای و رسانه ای، لوگویی که کمتر از همه مورد اعتماد قرار گرفت لوگوهایی بودند که فقط آیکن داشتند. متشابها لوگویی که در جواهر فروشی کمتر مورد اعتماد قرار گرفته لوگوی آیکن محور بود. برعکس، سبک لوگویی که در آن شرکت ها بیشتر از همه مورد اعتماد قرار گرفت لوگوهای توپر(شرکت های حقوقی و اخبار و خرسانه ای) و متنی(تکنولوژی) بودند.


آیا زنان و مردان سبک های مختلفی از لوگو را ترجیح می دهند؟
به طور کلی، زنان و مردان هر دو سبک یکسانی از لوگو را ترجیح می دهند. شایان ذکر است که برند های مورد بررسی در نظر سنجی از لحاظ جنسیتی خنثی بودند.شاید در صورتی که ما برندهای موجود در بازار که برای جنس خاصی هستند(مانند محصولات آرایشی) را مورد بررسی قرار می دادیم پاسخ ها متفاوت بودند چرا که افراد می توانستند توضیحی مبنی بر این که کدام طراحی نمایانگر محصول زنانه یا مردانه است داشته باشند.


یا در رده سنی های مختلف افراد سبک های متفاوتی از لوگو را ترجیح می دهند؟


به استثنای شرکت های خدمات مالی وخبری/رسانه ای در رده سنی های مختلف افراد لوگو های متشابهی را ترجیح می دهند.


در شرکت های خبری/رسانه ای افراد شصت سال و کمتر لوگو های افقی را ترجیح می دهند. در حالی در بین که شصت سال به بالا ها لوگو های پرشده بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند.

سبک و رنگ لوگوهای پرشده به کانال ها خبری آمریکایی مانند سی ان ان(تقریبا شصت ساله) و فاکس نیوز(تقریب شصت و پنج ساله) که بیشتر دیده شده اند شباهت دارد.شاید به این معناست که بینندگان در گروه های سنی مختلف به لوگوهایی گرایش دارند که شبیه آنهایی هستند که از قبل به آن اعتماد کرده اند. درآخر، ما نمی توانیم به جمع بندی قطعی برسیم.


افراد کدام طیف های رنگ را ترجیح دادند؟


وقتی صحبت از انتخاب طرح های رنگی به میان می آید، نگاهی به طرح های رنگی تجارت تان بیندازید.
مسلما در قسمت رنگ نظرسنجی تمایل به یک سو ،محتمل است. ابتدا مصرف کنندگان شاهد مجموعه ای از لوگوها با طیف های رنگی متشابه اما سبک های متفاوت بودند، بعد لوگوهایی با سبک یکسان و با رنگ های متفاوت به نمایش گذاشته شدند.

چون که پاسخ دهندگان قبلا لوگویی را که دوست داشتند دیدند و به رنگ آن اعتماد گردند،احتمالا در بخش نظر سنجی رنگ نیز همان رنگ را انتخاب می کنند.
به هر حال، در اینجا یک دلیل احتمالی وجود دارد: احتمالا افراد به لوگوها یی با طیف های رنگی ای اعتماد می کنند که قبلا مشابه آن لوگو ها را در همان صنعت دیده اند.


بیاید تا نگاه دقیق تری به داده های لوگوی هر صنعت بیاندازیم.


جواهر فروشی



زیورآلات یکی از قدیمی ترین تجارت ها در جهان است. وقتی که شما به زیورآلات فکر می کنید، فرضیه هایی که در ذهن دارید عکس هایی با فونت هایی کلاسیک ، طراحی صیقلی و احساس ظرافت می باشند.
اما نتایج تحقیقات ما نشان می دهند که احتمالا مصرف کنندگان در برند های مدرن جواهرات دنبال چیز دیگری هستند. محبوب ترین لوگو برای برند زیورآلات لوگوی افقی به همراه آیکن بود.


محبوب ترین صفت هایی که پاسخ دهندگان برای لوگو انتخاب کردند لغات: مدرن، بامزه و خلاقانه بودند. احتمالا با در نظر گرفتن سنت های دیرینه ی برندهای زیورآلات این صفت ها برای خیلی ها غافلگیر کننده خواهند بود.
این موضوع می تواند بیانگر این موضوع باشد که ممکن است افراد دنبال برند های جواهراتی هستند که خود را از شرکت های موفق در این زمینه متمایز می کنند. شاید آنها دنبال برندهایی با ارزش های مدرن ( الماس ها با منابع اخلاقی قبلی) هستند. یک مثال از شرکت جواهراتی که از برندینگ متشابهی برای لوگو شان استفاده

می کند مجوری شرکت محبوب مینیمالیستی که اخیرا طوفانی در اینستاگرام به راه انداخته است می باشد.


محبوب ترین رنگ برای زیورآلات خاکستری و بنفش بودند:


سبک لوگوی آموزشی :



به طور کلی به نظر می رسید که پاسخ دهندگان نسبت به سایر صنایع بیشتر به لوگوهای آموزشی اعتماد داشتند.
لوگویی که بیشتر از همه مورد اطمینان واقع شد لوگوی آیکن محور بود. محبوب ترین صفت ها آگاه، حرفه ای و مفید بودند.

آیکن کتاب مطمئناً به سایر مارک های آموزشی مانند اسوکولستیک باز می گردد.

این می تواند نشان دهد که پاسخ دهندگان لوگو را با برندهایی که در دوران دانشجویی با آنها آشنا بودند می شناسند، که می تواند به قابلیت اطمینان آن کمک کند.

در همین حال لوگویی که کمتر از همه مورد اطمینان واقع شد لوگوی پرشده بود:


با این وجود ، تفاوت نسبتاً کم بود (32% 45%)این نشان می دهد در حالی که سبک آیکن می تواند جذاب تر باشد مدل پرشده نیز می تواند پاسخگو باشد.
محبوب ترین رنگ ها برای آموزش سیاه و آبی بودند.در بسیاری از لوگوها ی دانشگا ها رنگ های سیاه و آبی به کار رفته است که احتمالا بر اولویت های مصرف کنندگان تاثیر می گذارد.



سبک لوگوی خدمات مالی:



لوگویی که بیشتر از همه مورد اطمینان قرارگرفت لوگوی خطی بود. البته می شود گفت آرا به طور مساوی بین سبک های مختلف تقسیم شده اند.
به طور کلی لوگویی که بیشتر از همه مورد اطمینان قرارگرفت لوگوی خطی بود. شاید به این دلیل است که این سبک ، طراحی ساده ی لوگویی است که ممکن است مصرف کنندگان به آن اعتماد کنند. کلمات اصلی که افراد زیادی برای توصیف کردن لوگو از آن استفاده کردند لغات مدرن، کسل کننده و حرفه ای (قابلیتی که احتمالا افراد زیادی می خواهند تا در یک برند خدمات مالی ببینند) بودند.


در همین حال لوگویی که کمتر از همه مورد اطمینان قرار گرفت لوگوی افقی بود:


با در نظر گرفتن شباهت بین دو لوگو تشخیص اینکه چرا لوگوی خطی محبوب تر از لوگوی افقی است کار دشواری خواهد بود.
شاید همین دلیلی باشد که اختلاف بین لوگو های مختلف کمتر از بقیه صنایع بود.شاید مردم لوگوی افقی را کمی زیاد از حد هیجان دیده اند؟(باشه، یکم پیچیده شد)
هردو لوگو ها شبیه بقیه ی برند های خدمات مالی مانند مسترکارد،استیت فریم و سی تی هستند.



مانند لوگوهای آموزشی ممکن است افراد تمایل به لوگوهای خدمات مالی دارند که قبلا با آنها آشنا شده اند.
جالب هست که محبوب ترین رنگ برای لوگوی خدمات مالی سبز بود. احتمال این وجود دارد که این امر به خاطر این باشد که افراد پول را به سبز وابسته می دانند.متقابلا، شاید آنها لوگوی قرمز را با در قرمز بودن مرتبط می دانند.(این اصطلاح در زبان انگلیسی زمانی که هزینه ها و بدهکاری ها بیش از درامد باشد به کار گرفته می شود)

سبک لوگوی موسسه های حقوقی:



وقتی صحبت از موسسه حقوقی به میان آمد اختلاف عظمی بین کمترین و بیشترین میزان اعتماد به لوگو ها وجود داشت. لوگویی که بیشتر از همه مور اطمینان قرار گرفت لوگوی توپر بود(48%)جالب هست که بیشترین موسسات حقوقی در ایلات متحده آمریکا از لوگویی ساده و متنی استفاده می کنند. این شاید فرصتی برای موسسات حقوقی باشد تا با استفاده از تصویری ساده در لوگوی شان خودشان را متمایز کنند.

کمترین میزان اعتماد برای لوگوی آیکنی بود(13%)شاید به این دلی است که نماد ساده k به تنهایی چیز زیادی

درباره کسب و کار آشکار نمی کند.


محبوب ترین رنگ ها برای موسسات حقوقی آبی و طوسی بودند.

موسسات حوقی آمریکایی مانند کیرلند،الیس،دی ای ای پایپر،جونز دیو کیلیفرد چنس،از رنگ ها، فونت ها و ترکیب بندی یکسانی استفاده می کنند.


سبک لوگوی خبری و رسانه ای:



همنطور که قبلا هم گفتم محبوب ترین سبک لوگوی خبری تو پر بود. این طرح همچنین میان پاسخ دهندگان بالای شصت سال محبوب بود.


شاید به این خاطر که شبیه لوگوهای کانال های خبری محبوب است.



در مرحله بعد لوگوی متنی محبوب بود:

لوگو هایی که فقط متن دارند در صنعت اخبار و رسانه محبوب هستند.بعضی از سایت های محبوب خبری ماند ان ای پی،ویردو هافینگتن پست، از لوگوهایی متنی و رنگ های تاکیدی در طراحی هایشان استفاده می کنند. بنابراین، یک بار دیگر تکرار میکنیم: افراد به احتمال زیاد به لوگوهای خبری و رسانه ای اعتماد می کنند که آنها را به یاد برند های از قبل به آنها اعتماد دارند بیندازد.



حبوب ترین رنگ ها برای این صنعت رنگ های قرمز و سیاه بودند. غافلگیر کننده نیست، چرا که بسیاری از برند ها خبری از این رنگ ها در لوگو هایشان استفاده می کنند.


سبک های لوگوی تکنولوژی:



یکی از متنوع ترین صنایع در نام تجاری و محصولات صنعت تکنولوژی می باشد. که میشود گفت روند های طراحی وجود دارند که می توانند شناسایی شوند.
در حال حاضر رنگ های پر رنگ و اشباع شده در طرح های تایپوگرافی محور محبوب هستند. این روندها در محبوب ترین سبک های لوگوی تکنولوژی منعکس شده اند.
محبوب ترین لوگوی تکنولوژی لوگوی متنی بود.محبوب ترین صفت های انتخاب شده مدرن، خلاقانه و حرفه ای بودند. احتمالا مردم از شرکت های تکنولوژی انتظار دارند که در صدر این روند ها باشند.



متقابلا، لگویی که کمتر از همه مورد اطمینان قرار گرفت لوگوی آیکنی بود.دوباره این احتمال وجو دارد که این موضوع به این دلیل باشد که لوگو به کاری که شرکت دقیقا انجام می دهد اشاره نمی کند.


گرچه ممکن است در اینجا تمایل به یک طرف وجو داشته باشد ، چراکه این اولین طرح رنگی است که به پاسخ دهندگان ارائه داده شد.


تنیجه نهایی: هر چیزی را امتحان کنید.


در نهایت نتایج آزمایش ها یک چیز را آشکار کرد: هیچ نظریه قطعی برای بهترین طراحی لوگو نداریم! برای اینکه ببینید مخاطبان مورد نظر شما چه چیزی را ترجیح می دهند ، باید خدمات تضمینی برند خود را آزمایش کنید.
برند ها باید انتخاب کنند: آیا آن ها از روند های لوگوی صنعتشان استفاده می کنند یا تلاش می کنند تا خود را متمایز کنند؟


لوگوی شما مهم است. آزمایش دقیق مفهوم، برای تصمیم گیری آگاهانه برای برندینگ، پیام رسانی و محصول شما بسیار مهم است.



مترجم:سارا اکرمی


منبع:

https://venngage.com/blog/logo-styles/




بقیه تحقیقات مربوط به طراحی:

https://vrgl.ir/iR8ag


































طراحی لوگولوگوطراحی برندگرافیکطراحی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید