ممکن است در روزهای اخیر تصاویری از افراد به سبک انیمههای استودیو گیبلی را دیده باشید. شاید خودتان هم یکی دو تصویر از این دست با استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی ساخته باشید. اما به گزارش Mirror اخیراً هایائو میازاکی، کارگردان بزرگ و مشهور آثاری همچون «شهر اشباح» و «پرنسس مونونوکه»، در صحبتهای اخیرش به طور صریح اعلام کرده که استفاده از هنر هوش مصنوعی را «توهینی به زندگی» میداند.
میازاکی که به عنوان یکی از برجستهترین انیماتورهای دنیا شناخته میشود، در یک ویدئوی قدیمی از سال ۲۰۱۶ که اخیراً دوباره منتشر شده، شدیداً از هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی انتقاد کرده بود. او گفته بود: «من عمیقاً از این فناوری نفرت دارم و هرگز نمیخواهم در کارهای خود از آن استفاده کنم.» این اظهارات در واکنش به بهروزرسانی اخیر چتجیپیتی و امکان تولید تصاویر به سبکهای مختلف، بیش از پیش توجهها را جلب کرده است.
اگرچه انتقادات میازاکی حدود یک دهه پیش بیان شده بود، اما با توجه به پخش گسترده تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی، این صحبتها دوباره بسیار مرتبط شدهاند. تصاویری که شامل تبدیل فیلمهای بالیوودی به آثار استودیو گیبلی یا تغییر تصاویر مجموعههای محبوب مانند «جدایی» به سبک هنری خاص گیبلی میشوند.
بسیاری این تصاویر را جالب و سرگرمکننده میبینند، اما برخی به احساسات میازاکی و مسائل اخلاقی پیرامون خلق هنر با کمک هوش مصنوعی اشاره کردهاند. استفاده از چتجیپیتی برای تولید این تصاویر با پیامهای زیستمحیطی که در فیلمهای استودیو گیبلی وجود دارد، در تضاد است. آثار میازاکی به طور مرتب به مسائلی مانند تخریب طبیعت توسط انسان میپردازند.
به نظر میرسد که در حالی که اینترنت از زیباییشناسی هنر استودیو گیبلی لذت میبرد، اما معنای عمیقتر آن را درک نمیکند. این موضوع نه تنها بحثی در مورد اخلاق هنر است، بلکه به اثرات زیستمحیطی فناوریهای هوش مصنوعی نیز مربوط میشود. به عنوان مثال، هر بار که با چتجیپیتی تعامل میکنیم، حدود نیم لیتر آب مصرف میشود و این مصرف در سطح جهانی به بیش از ۳۹ میلیون گالن آب در روز میرسد.
در نهایت، این بحث یادآوری میکند که هنر و فناوری باید با احترام به ارزشهای اصلی و تأثیرات زیستمحیطی به یکدیگر پیوند بخورند. این تنها راهی است که میتوانیم هم از زیباییشناسی هنر لذت ببریم و هم به حفظ محیط زیست کمک کنیم.