ویرگول
ورودثبت نام
hobartsys6
hobartsys6
خواندن ۳۳ دقیقه·۵ سال پیش

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور


دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتور


دیزل ژنراتور به حالت کلی به وسیله هایی که طی یک سری فعل و انفعالات فیزیکی و مکانیکی و القای و

الکترومغناطیسی از انرژی مکانیکی تولید شده را تبدیل به انرژی برق می کنند را دیزل ژنراتور می گویند. این

مولد ها بر اساس سوختهای مصرفی به انواع دیزلی، بنزینی، گازسوز و دوگانه سوز و مازوت سوز و ... تقسیم

بندی می شوند که اینجا در مورد رایج ترین نوع آن یعنی دیزل ژنراتور صحبت میکنیم.



تاریخچه ساخت دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور یا مولد برق دستگاهی است برای تولید الکتریسیته یا برق که از یک ژنراتور (آلترناتور) و یک موتور

دیزلی تشکیل شده است. دیزل ژنراتور از ترکیب دو بخش ساخته میشود که مانند اکثر اختراعات صنعتی

تاثیرگذار درتاریخ زندگی بشر و تکامل است، اختراع آن را مدیون دو دانشمند از کشور آلمان و انگلیس

می باشیم. مایکل فارادی فیزیکدان و شیمیدان انگلیسی در سال 1845 اثر فارادی را کشف کرد و نشان داد که

نور و نیروی مغناطیسی و الکتریسیته به هم مرتبط هستند. اختراعات فارادی شرایط را برای اختراع ژنراتور

فراهم کرد. حدود نیم قرن بعد رودولف کارل دیزل مخترع و مهندس مکانیک از کشور آلمان توانست با اختراع

موتور دیزل تحولی عظیم در صنعت به ویژه صنعت برق ایجاد نماید. موتور دیزل محرک و به گردش درآورنده

ژنراتور (آلترناتور) بوده و این دوران در روتور آلترناتور(ژنراتور) باعث قطع میدان مغناطیسی اطراف هسته روتور

توسط سیم پیچ استاتور شده و جریان برق در استاتور ژنراتور ایجاد میگردد. در دیزل ژنراتور از سوخت گازوئیل

(دیزل) و گاز برای کارکرد موتور استفاده شده و به دلیل امکان نگهداری سوخت در مخزن سوخت کنار مولد

برق، دیزل ژنراتور مناسبترین وسیله جهت تامین برق اضطراری و ثابت میباشد. از دیزل ژنراتور با توانهای بالا

در نیروگاه برق دیزلی استفاده میگردد. با استفاده از تابلو برق سنکرون میتوان چند دستگاه مولد برق را با هم

سنکرون یا پارالل نموده و از توان مجموع دیزل ژنراتور ها بهره مند شد.دیزل ژنراتورها در مکانهایی که

دسترسی به سیستم برق شهری وجود ندارد میتوانند به عنوان تامین کننده اصلی برق، به صورت دائم کار کنند

و در جاهایی که برق شهر وجود دارد، اما امکان قطعی برق نیز میباشد، به عنوان برق اضطراری و جایگزین برق

شهری استفاده میگردند.

کانوپی دیزل ژنراتور

کانوپی
کانوپی


برای سایتهایی که از جهت آب و هوایی شرایط مساعدی ندارند و امکان ایجاد موتورخانه وجود ندارد یا اینکه نیاز

به حذف سر وصدای ناشی از کارکرد دیزل ژنراتورها وجود دارد مانند بخشهای مخابراتی ، مکانهای مسکونی یا

اداری ، پیمانکاری یا ساختمان سازی در محیطهای شهری، راه سازیها یا بیمارستانها، ش ناب زیست اضافه

کردن کنوپی یا اتاقهای عایق عوامل جوی و صدا را بر روی دیزل ژنراتور جهت حفاظت از دیزل ژنراتورها و

همچنین کاهش صدا را پیشنهاد میدهد. همچنین امکان ساخت تریلر سیار برای حرکت دادن دیزل ژنراتورها در

سایت ها وجود دارد.


دیزل ژنراتور چیست ؟

به حالت کلی دیزل ژنراتور به دستگاه هایی گفته می شود که طی یک سری فعل و انفعالات فیزیکی و

مکانیکی و القای و الکترومغناطیسی از انرژی مکانیکی تولیدشده را تبدیل به انرژی برق می نمایند. این دیزل

ژنراتور ها بر اساس سوختهای مصرفی به انواع دیزلی ، بنزینی، گازسوز و دوگانه سوز و مازوت سوز و ... تقسیم

بندی می شوند که اینجا در مورد رایج ترین نوع آن یعنی دیزل ژنراتور صحبت میکنیم. تاریخچه ساخت دیزل

ژنراتور دیزل ژنراتور یا مولد برق دستگاهی است برای تولید الکتریسیته یا برق که از یک ژنراتور (آلترناتور) و یک

موتور دیزلی تشکیل شده است.

دیزل ژنراتور از ترکیب دو بخش ساخته میشود که مانند اکثر اختراعات صنعتی تاثیرگذار درتاریخ زندگی بشر،

اختراع آن را مدیون دو دانشمند از کشور آلمان و انگلیس میباشیم. مایکل فارادی فیزیکدان و شیمیدان

انگلیسی در سال 1845 اثر فارادی را کشف کرد و نشان داد که نور و نیروی مغناطیسی به هم مرتبط هستند.

اختراعات فارادی شرایط را برای اختراع ژنراتور فراهم کرد. حدود نیم قرن بعد رودولف کارل دیزل مخترع و

مهندس مکانیک از کشور آلمان توانست با اختراع موتور دیزل تحولی عظیم در صنعت به ویژه صنعت برق

ایجاد نماید. موتور دیزل محرک و به گردش درآورنده ژنراتور (آلترناتور) بوده و این دوران در روتور

آلترناتور(ژنراتور) باعث قطع میدان مغناطیسی اطراف هسته روتور توسط سیم پیچ استاتور شده و جریان برق

در استاتور ژنراتور ایجاد میگردد.

این دستگاه از سوخت گازوئیل (دیزل) و گاز برای کارکرد موتور استفاده شده و به دلیل امکان نگهداری سوخت

در مخزن سوخت کنار مولد برق، دیزل ژنراتور مناسب ترین وسیله جهت تامین برق اضطراری و ثابت می باشد.

از دیزل ژنراتور با قدرت های بالا در نیروگاه های برق دیزلی استفاده میگردد. با استفاده از تابلو برق سنکرون

میتوان چند دستگاه مولد برق را با هم سنکرون یا پارالل نموده و از توان مجموع دیزل ژنراتور ها بهره مند شد.

دیزل ژنراتورها در مکان هایی که دسترسی به سیستم برق شهری وجود ندارد می توانند به عنوان تامین کننده

اصلی برق، به صورت دائم کار کنند و در جاهایی که برق شهر وجود دارد، اما امکان قطعی برق نیز میباشد، به

عنوان برق اضطراری و جایگزین برق شهری استفاده میگردند.

برند و قیمت دیزل ژنراتور

کمپانی کامینز (Cummins genset)

دیزل ژنراتور کامینز
دیزل ژنراتور کامینز


کمپانی یا به قول محلی های کارخانه صنایع سنگین آمریکا با برند تجاری cummins کامینز در سال ۱۹۱۹

میلادی بوسیله کلسی کامینز در یکی از ایالت ها بنام کلمبوس از ایلچه ایندیانا آمریکا بنیان گذاری شده و در

زمینه تولید موتور های دیزل درون سوز و سایر صنایع مرتبط مشغول فعالیت است. این کمپانی بزرگ در 196

کشور دنیا با بیش از 6110 فروشنده مستقل محصولات خود را بفروش رسانده و به عنوان عظیم ترین تولید

کننده محصولات دیزل سوز در کره زمین مشغول به کار و فعالیت می باشد.

کلکسیون دستگاه های دیزل ژنراتور شرکت کامینز با رنچ قدرتی 10 کاوا تا بیش از 6000 کاوا با دستگاه های

ژنراتور مورد بحثی همچون استمفورد (stamford) انگلستان یا چین، مکالته ایتالیا، لروی سومر فرانسه، مارلی

ایتالیا و... بصورت کوپل فابریک آمریکا و یا اروپایی و کوپل داخل در بازارهای دنیا موجود می باشد. مجموعه

دستگاه های دیزل ژنراتور کامینز با 1800 ساعت گارانتی و 18 سال خدمات پس از فروش در مجموعه هوبارت

صنعت موجود بوده و به خریداران محترم عرضه می گردد. دیزل ژنراتور کامینز در دو حالت با کانوپی و بدون

کانوپی در بازار های جهانی موجود می باشد.

کمپانی پرکینز (Perkins genset)

دیزل ژنراتور پرکینز
دیزل ژنراتور پرکینز


کارخانجات صنایع سنگین انگلیس با نام تجاری پرکینز perkins در سال هزار و نهصد و سی و دو در ایستفیلد

انگلیس راه اندازی گردید که هم اینک در عرصه تولید موتور های درون سوز و همچنین به دیباچه زیر مجموعه

ای از شرکت کاترپیلار انواع موتور های دیزلی صنعتی، کشاورزی، عمرانی، راه سازی و... تولید توان را تولید و

عرضه بازار جهانی می نماید. دیزل ژنراتور پرکینز انگلیس امروزه جزء پر فروش ترین و پرطرفدارترین دیزل ها در

سطح جهان مطرح شده و بازده و پایداری مناسبی را شامل می شوند. در کشورمان ایران نیز دیزل ژنراتور پرکینز

انگلستان به صورت منفرد یا به صورت کوپل شده فابریک با آلترناتور هایی همچون استمفورد پاور(stamford

power)، مکالته (Meccalte)، پاور جن (power gen)، مارلی ایتالیا و... سایر ژنراتور ها از کشور های اروپایی

وارد گشته و در بازار موجود می باشد.

کمپانی بنز (Benz genset)

دیزل ژنراتور بنز
دیزل ژنراتور بنز


کارخانه یا کمپانی بزرگ صنایع مرسدس بنز یک شرکت خودروسازی آلمانی است که میتوان گفت از سال هزار و

هشتصد و هشتاد و سه میلادی توسط کارل بنز شروع به فعالیت نموده و در زمینه طراحی و ساخت ه انواع

خودروهای سبک و سنگین و همچنین موتور های درون سوز فعالیت دارد. کارخانه مرکزی شرکت بنز در ایالت

زیندل فینگن در نزدیکی اشتوتکارت آلمان واقع شده است.

دیزل ژنراتور بنز تولید و کوپل شده شرکت بنز آلمان می باشد.

همزمان شما در خیابان های کمتر کشوری در کل کره زمین محصولات شرکت بنز را مشاهده نخواهید کرد.

مشخصه اصلی محصولات بنز علی الخصوص موتور دیزلی سوز بنز، کیفیت بسیار عالی و کم مصرف محصول

می باشد که همین موضوع سبب جهانی شدن این برند شده است. دیزل های بنز با کیفیت بالای قطعات

داخلی و مونتاژ بسیار عالی تولید گشته و بازده مورد نظر کارشناسان امر را ایمن سازی می نماید. بهترین برند

ژنراتور برای کوپل شدن با دیزل بنز ژنراتور مکالته Meccalte و استمفور می باشد که از ظرفیت 10.5 کاوا

استند بای تا 12000 کاوا موجود بوده و قابل عرضه به خریداران محترم می باشد.

از مهمترین مشخصه دیزل ژنراتور های بنز – مکالته میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

1)) شاسی صلب و با دوام

2)) مخزن سوخت مجزا بروی شاسی

3)) تابلو کنترل های مجهز به موارد ایمنی لازم

4)) امکان نصب کانوپی های سوپر سایلنت

5)) ژنراتور سنکرون تک یاتاقان


کمپانی ولوو پنتا (VOLVO Penta genset)

دیزل ژنراتور ولوو
دیزل ژنراتور ولوو


کمپانی یا به قول محلی ها کارخانه خودروسازی ولوو در سال میلادی ۱۹۲۷ در ایالت گوتن بورگ سوئد با

همکاری مدیر های مالی و مهندسین و تکنسین های ارشد و زبده دو شرکت بزرگ صنعتی در دهه ۳۰ میلادی

فعالیت خود را آغاز و به تولید محصولاتی همچون خودروهای سنگین، قطعات یدکی مربوط به موتورهای

سنگین و… مشغول گردید. امروزه شرکت های صنایع سنگین سوئدی با برند ولوو بهره بزرگی از بازار های جهانی

را به خود اختصاص داده و یکی از کمپانی های موفق صنعتی در مقیاس جهانی می باشد. در کشورمان ایران

نیز، محصولات این کمپانی بزرگ از سالیان سال فروش داشته و مورد توجه خریداران موتور های سنگین بوده

است. هم اینک وجود خودروهای سنگین باری و مسافری ولوو و معدنی در بزرگراه ها و جاده ها و معادن دنیا

محسوس می باشد. به واسطه این وجود پر رنگ و پر سابقه درخشان موتور های درون سوز یا موتور دیزلی ولوو

نیز در کشورمان ایران نیز مورد توجه بوده و خریداران دیزل ژنراتور با آنکه ضعف های موجود در این برند که در

ادامه با آن اشاره خواهم کرد به خرید آن راغب می باشند.

موتور دیزل های ولوو که در کوپل کردن از آن ها استفاده می گردد با برند ولوو پنتا (VOLVO PENTA) شناخته

می شوند. مهم ترین و بارز ترین برند ژنراتور که در ایران کوپل دیزل ژنراتور با موتور ولوو استفاده می گردد،

ژنراتور استمفورد انگلیس یا چین و مارک مارلی ایتالیا و یا مکالته تولید داخلی می باشد. از نظر فنی مهمترین

درماندگی برند ولوو در بحث دیزل ژنراتور، موضوع قدرت دیزل ژنراتور است. دیزل ژنراتور ولوو در رنجی تا

محدوده حداکثر 4700 کاوا موجود می باشد که طبیعتاً این توان نسبت به رقیبان سرسخت ولوو همچون دیزل

ژنراتور پرکینز، کامینز، کاترپیلار و … بسیار محدود می باشد. موضوع بعدی که نظر کارشناسان را به خود

معطوف نموده است بحث حجم موتور می باشد. دیزل ژنراتور ولوو در یک قدرت برابر تناسب به برند شرکت

پرکینز دارای حجم موتور کمتری می باشد. عموما در بحث موتور های درون سوز هرچه گنجایش موتور بالاتر

باشد قدرت کلی آن موتور بیشتر خواهد بود.

کمپانی کاترپیلار (genset Caterpillar)

دیزل ژنراتور کاترپیلار
دیزل ژنراتور کاترپیلار


صنایع کاترپیلار یک کمپانی صنایع فوق سنگین آمریکایی واقع در ایالت پیوریا، در مرکز ایلی‌نوی آمریکا است

که در سال ۱۹۲۵ میلادی با ادغام چند شرکت من جمله شرکت کارخانجات هولت آمریکا تاسیس گردید.

همزمان برند کاترپیلار جزو مشهور ترین برند ها در زمینه ماشین آلات سنگین، موتورهای درون سوز، موتورهای

گاز سوز و چهار زمانه و… می باشد که به تهور می توان گفت جزو با کیفیت ترین و پایدار ترین برند های موجود

در جهان می باشد. محصولات کمپانی کاترپیلار با نشان تجاری CAT و رنگ زرد شناخته می شوند.

صنایع کاترپیلار بخش بهترین دیزل ژنراتور های موجود در کشور مان ایران می باشد که سال های زیادی است

در کشور استفاده می گردد. در عین حال ژنراتور کاترپیلار از ظرفیت 15 کاوا پرایم تا دیزل ژنراتور کاترپیلار

26500 کاوا پرایم را وارد نموده و در انبار موجود دارد. دیزل ژنراتور کاترپیلار بصورت کوپل شده فابریک کمپانی

وارد کشور می گردد و پلاک فابریک کمپانی و کلیه مدارک فنی لازم را دارا می باشد.

باتوجه به نواسانات دلار و یورو درکشور خواهشمندیم جهخت کسب اطلاع اتز قیمکت روز تمامی تجهیزات و

محصولاات اینم مجموعه از طریق فروشگاه اینترنتی یا تلفن دفغتر مرکزی شرکت نسبت به استعلام قیمت

اقدام فرمائید .

تعریف حالت استندبای :

یکی از عناوینی که توان دیزل ژنراتور یا ژنراتور گازسوز را با آن تعیین می کنند توان استندبای Standby میباشد.

اما این توان به چه معنا هستند و کی میتوان آن را ملاک قرار داد؟.

در این مطلب قصد دارم تا شما مشتریان عزیز را با توان استندبای آشنا کنم تا جهت انتخاب دستگاه دیزل

ژنراتور یا ژنراتور گازسوز از آن استفاده نمایید.

حالت توان استندبای (Standby) :

توان زیادتر برای دیزل ژنراتور ها پر اهمیت است چرا که دیزل ژنراتور ها اکثرا جهت برق اضطراری وارد مدار می

شوند.

برای مثال اگر دیزل ژنراتور ولوو فائدة توان استندبای ۶۵۰ کاوآ باشد بدین معنی است که اگر استفاده از

دستکاه ساخت ولوو به صورت اضطراری (استندبای) بوده و در عرض سال کمتر از ۲۴ ساعت وارد مدار شود

حداکثر می توانید به میزان ۶۵۰ کاوآ از این دستگاه خروجی بگیرید بدون این که در دراز مدت آسیبی به

دستگاه وارد شود.

حتما لازم به ذکر است که دستگاه ممکن است امکان تولید توان بیشتر را داشته باشد اما از نظر سازنده

دستگاه، استفاده بیشتر از توان اعلامی در شرایط Standby (اضطراری) و به مرور زمان به آن آسیب خواهد

رساند.

همان گونه که میدانید توان های دیگری از جور prime , Continuous (دائم کار ) نیز تعریف می شود که هر

دوی آنها از نظر میزان از توان استندبای یا اضطراری کمتر می باشند به چه دلیل، ساعت مصرف در این توان ها

بیشتر بوده و با توجه به بستها و ترتیبهای گرمایی و مکانیکی برای آسیب نرسیدن به دستگاه باید توان کمتری

مصرف کرد.

شما مشتریان عزیز هم اکنون میتوانید در قسمت دیزل ژنراتور دیتای فنی هر دیزل ژنراتور یا ژنراتور گازسوز را مشاهده کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید .


توان پرایم چیست؟ - Prime

در ویژکی های فنی خیلی از دیزل ژنراتور ها یا ژنراتورهای گازسوز توان پرایم - (Prime) یاد شده است.

منتها این توان به چه معنی است و با توان های دیگر چه فرقی دارد ؟

دلیل تفاوت مقدار آن با توان های دیگر چی است؟

جریان توان prime :

این قابلیت برای اکثر دیزل ژنراتور ها و ژنراتور های گاز سوز استفاده می شود. دو نوع استفاده ی آن عبارت

است از:

1-بار ناپایدار : در وضعیتی که بار مولد برق به صورت میانگین ۷۱ درصد لود باشد و همچنین ماکسیموم تا ۱۱

درصد اور لود قرار بگیرد شما میتوانید قدرت پرایم را جهت استفاده ی prime از دستگاه در نظر بگیرید. متوجه

باشید که ۱۱ درصد Over load نباید از ۲۳ ساعت در روز تجاوز کند زیرا سبب آسیب به مولد برق می شود.

2-بار استوار : در وضعیتی که بار استوار باشد می توانید از ۹۰ درصد توان پرایم سهم ببرید به قرار آنکه استفاده

ی شما کمتر از ۷۸۰ ساعت در سال باشد اگر زیاد است دیگر نمیشود از این توان بهره برد و می بایست توان

continuous را مد نظر قرار دهید.

شما الساعه می توانید از قسمت مولد برق اطلاعات فنی دیزل زنراتور های کامینز، پرکینز، ولوو، دوسان را

مشاهده کنید و توان های پرایم آن ها را نیز با یکدیگر مقایسه فرمایید.

هدف ما جلب رضایت شما مشتریان عزیز میباشد.


کانوپی دیزل ژنراتور برای سایتهایی که از جهت آب و هوایی شرایط نا مساعدی دارند و امکان ایجاد موتورخانه و

یا اتاقک وجود ندارد یا اینکه نیاز به حذف سر و صدای ناشی از کارکرد دیزل ژنراتورها وجود دارد مانند بخشهای

مخابراتی، مکانهای مسکونی یا اداری، پیمانکاری یا ساختمان سازی در محیط های شهری، راه سازیها یا

بیمارستانها، شرکت ها اضافه کردن کنوپی یا اتاقهای عایق عوامل جوی و صدا را بر روی دیزل ژنراتور جهت

حفاظت از دیزل ژنراتورها و همچنین کاهش صدا را پیشنهاد میدهد.

همچنین امکان ساخت تریلر سیار برای حرکت دادن دیزل ژنراتورها در سایت ها وجود دارد.

ویژگی دیزل ژنراتور :

  • طراحی مناسب برای نصب آسان در محل
  • هزینه کم و با صرفه بودن سیستم
  • مقاومت و پایداری زیاد و طول عمر طولانی دستگاه
  • کم صدا بودن دستگاه نسبت مولد های دیگر
  • مصرف پایین و بهینه سوخت
  • نگهداری آسان و راحت و تامین قطعه
  • گازهای خروجی کمتر و کنترل‌ شده
  • موتور دیزل چهار یا شش سیلندر خطی
  • دستگاه رادیاتور و اینترکولر با فن
  • روش تزریق سوخت direct
  • سامانه خنک‌ کننده با روغن
  • دستگاه توربو شارژ
  • روش کنترل فشار، دما و سطح روغن


چند نکته مهم در مورد دیزل ژنراتور

در این مطلب ما اشاره کردیم به 20 نکته مهم و اساسی در مورد دیزل ژنراتور ها که بایستی کسانی که دارای

دیزل ژنراتور هستند و یا میخواهند در آینده خریداری کنن به این نکات توجه کنن و در ذهن خود داشته باشند

۱-مصرف موتور دیزل ژنراتور دقیقا نصف موتور بنزینی است یعنی اگه یک موتور بنزینی ۳۰۰۰ سی سی صدر ۱۰۰

کیلومتر ۱۶ تا میسوزونه با اینکه موتور دیزل ژنراتور با همان حجم در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ تا بسوزونه

۲-موتور دیزلی دارای توربو شارژر باشد باید روغن موتور رو همیشه چک کنید و فیلتر روغن رو حتما با روغن

عوض کنید

۳-امپر آب موتور دیزلی دارای توربو شارژر همیشه بالاتر از امپر موتور دیزلی بدون توربو شارژر است (البته برای

موتور های کمتر از ۴۲۰۰ سی سی همچین چیزی نیست)

۴-موتور دیزل ژنراتور به دلیل قدرت و گشتاور و نبود گیربکس دارای صفحه کلاج نمیباشد.

۵-موتور دیزل ژنراتور به دلیل داشتن پمپ انژکتور مکانیکی حتما باید به وسیله دستگاه دیاگ چک شود.

۶-گازوییل (gasoil) مصرفی همه به دلیل داشتن گوگرد بیش از حد استاندارد جهانی باعث میشود که موتور

های دیزل ژنراتور دود سیاه کند پس فکر نکنید که موتور دیزل ژنراتور خراب یا معیوب است.

۷-برای حل کردن موضوع گزینه ی بالا (۶) شما میتوانید پمپ انژکتور موجود برروی موتور را باز کنید و به پمپ

سازی برده و بگویید دود موتور را بگیر که دیگه اصلا دود نکند.

۸-همیشه موتور دیزل ژنراتور دور کمتری نسبت به بنزین دارد یعنی اگه دور موتور ماشین دیزل رو نگاه کنید

اخرش ۱۵۰۰ است ولی در ماشین های بنزینی متغیر است.

۹-موتورهای دیزل ژنراتور بدون توربو شارژر شتاب کمتری نسبت موتور های دارای توربو شارژر دیزلی دارند

۱۰-موتور های دارای توربو شارژر باید صدای خواصی به غیر از صدای موتور بدهند اگر صدا نمیدهد حتما به

مکانیک مراجعه کنید

۱۱-برای حل مشکل بالا (۱۰) باید ۲تا چیز رو چک کنید :

الف) فیلتر هوای مناسب حجم موتور دیزل ژنراتور باشد

ب)اگزوز موتور در حد و اندازه موتور باشد یا اینکه منبع اگزوز رو عوض کنید

۱۲-دیزل ژنراتور به هیچ وجه نباید مثل موتورهای بنزینی هی خاموش و روشن کنید برای موتور خیلی ضرر دارد

۱۳-موتور دیزل ژنراتور صدای کم و خیلی قشنگ تر نسبت به موتور بنزینی دارد

۱۴-موتور دیزل ژنراتور رو همیشه در بورس هست و چون کمتر استفاده میشه خریدارش زیاد است چون به

همه کاری میخوره ولی موتور بنزینی نه.

۱۵-موتور های دیزل ژنراتور به علت اینکه 80٪ کار با آنها در فضای باز است ضد اب تولید میشوند و نیازی به

سرپناه یا اتاقک نیست.

۱۶-موتور های دیزل ژنراتور همیشه مقدار بیشتری روغن در داخل موتور جا داده میشود پس حواسمون باشد

کم روغن نباشد

۱۷- در زمان خرید فروشنده باید به شما دفترچه راهنما و شناسنامه و چک لیست دستگاه را تحویل شما دهد

۱۸- در زمان خرید ختما یکبار در محل فروشنده دستگاه روشن شود و یا تکنسن خود آن شرکت نصبت به نصب

سیستم آورده شود

۱۹- در زمان هر گونه مشکل در دستگاه شما حتما باید با شرکت سازنده یا فروشنده تماس حاصل فرمایید و

مراتب را اعلام کنید تا تکنسین های مربوطه را به محل شما ارسال کنند.

۲۰- در فکرتان باشد که دیزل ژنراتور هم مثل انسان نیاز به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد پس لطفا هر هفته

یکبار دستگاه خود را چک کنید (آب . روغن . سوخت )

تفاوت موتور بنزینی و گازوئیلی (دیزل) و موتور های ۲ زمانه و ۴ زمانه :


در دیزل ژنراتور ها، سیستم جرقه زن وجود ندارد (شمع و دلکو وجود ندارد) در حالی که سوخت دیزلی به سیلندر و پیستون تزریق می شود، گرما و فشار سوپاپ فشرده شده باعث احتراق سوخت در سیلندر می

گردد.سوخت دیزلی دان سیته انرژی بالاتری از بنزین دارد، به همین دلیل مسافت بیشتری از بنزین را می توان

با سوخت دیزل پیمود.

در اکثر اره موتوری ها و یا موتور قایق های ماهیگیری از موتور دو زمانه استفاده شده است موتور دو زمانه شیر حرکت دار ندارد و شمع جرقه زن هر بار پیستون را در بالای دوره آن آتش می زند سوراخی در بخش پایینی

دیواره ی سیلندر اجازه ورود گاز و اکسیژن را می دهد زمانی که پیستون به سمت بالا می رود سوخت و هوا

فشرده می شود و جرقه زن باعث ایجاد اشتعال می گردد دود حاصل از سوراخ دیگر که در سیلندر وجود دارد

خارج می شود در موتور دو زمانه آمیخته ای از روغن و گاز دارید زیرا حفره ها در دیواره سیلندر بازدارنده

بهره گیری از حلقه یا واشر برای عایق کاری محفظه اشتعال می شوند به حالت کلی، موتور کلی به نسبت اندازه

خود نیرو خیلی زیادی تولید می کند زیرا در هر سیکل دوبار اشتعال اتفاق می افتد با اینحال موتور دو زمانه

سوخت بیشتری مصرف می کند روغن زیادی می سوزاند در نتیجه آلایندگی بیشتری دارد برای اطلاعات بیشتر

به چگونگی کارکرد موتور دو زمانه مراجعه کنید.

در این مقاله به حالت جزئی در مورد کارکرد موتور بخار اشاره کردید آیا استفاده موتور بخار و دیگر موتورهای

احتراق خارجی مزیت هایی دارند؟

امتیاز اصلی موتورهای بخار این است که شما می توانید از هر چیزی که مانند سوخت بسوزد، استفاده کنید به

عنوان مثال در موتور بخار می توان از ذغال سنگ، روزنامه و چوب به اسم سوخت استفاده کنید در حالی که

دیگر اشتعال داخلی نیازمند سوخت مایع با خلوص بالا و با کیفیت و یا بنزین با کیفیت بالا هستند


دیزل ژنراتور ها در آغاز و در ساختار کلی خود از دو قسمت اصلی دیزل و ژنراتور تشکیل می شوند که با کوپله

کردن آنها به یکدیگر وصل میشوند .

دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتور


با توجه به تصویر بالا اعضا دیزل ژنراتور عبارتند از :

1: موتور : تبدیل کننده سوخت به نیروی مکانیکی از طرق احتراق داخل موتور

2: سیستم رادیاتور : برای جلوگیری از صدمات ناشی از بالا بودن دما آب در موتور

3: محل خروج دود از ژنراتور ( اگزوز ): به منظور خروج دود های سمی تولید شده توسط دستگاه جلوگیری از خفه شدن موتور

4: قسمت کوپلینگ دستگاه : در مقالات آتی بصورت مفصل توضیح خواهم داد.

5: سامانه کنترل : برد کنترلر در این محل جای دارد جهت کنترل پارامترهای موثر در ژنراتور (ولتاژ، فرکانس و جریان ) و موتور دیزلی ( سرعت، حرارت، فشار روغن و...) و کلید خاموش و روشن وسیله مورد استفاده قرار

گیرد.

6: سیستم استارت : بعد از فرمان برد کنترلر و یا اپراتور توسط این سیستم دستگاه استارت شده و شروع به کار

میکند .

7: ژنراتور : قسمتی است که نیرو مکانیکال تولید شده توسط موتور دیزلی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند .


چه تفاوتی بین موتور بنزینی و دیزل و دو زمانه و چهار زمانه وجود دارد؟


در موتور های دیزلی، شمع (جرقه زن) وجود ندارد، بدلیل اینکه سوخت دیزلی (گازوئیل) به داخل سیلندر تزریق
می شود، گرما و فشار فشرده شده سوپاپ باعث احتراق سوخت می گردد سوخت دیزل یا همان گازوئیل انرژی
احتراق بالاتری از بنزین دارد، بنابراین مسافت بیشتری از بنزین را می توان با سوخت گازوئیل پیمود در اکثر اره
موتور ها و نیز قایق موتوری ها از موتورهای دو زمانه استفاده میشود، موتورهای دو زمانه شیر متحرک ندارد و شمع
(جرقه زن) هر بار پیستون را در بالای سیکل آن آتش می زند هم مانند موتور خودرو، محفظه ای در قسمت پایینی
دیوار سیلندر وجود دارد که اجازه میدهد گاز و هوا از آنجا وارد سیلندر شوند، و وقتی که پیستون به سمت بالا می
رود سوخت و هوا فشرده می شوند و جرقه زن (شمع) باعث ایجاد اشتعال می گردد، دود حاصل از محفظه دیگری
که در سیلندر وجود دارد خارج می شود. در موتورهای ۲ زمانه واجب است مخلوطی از روغن و گاز دارید زیرا
محفظه ها بر دیواره سیلندر مانع استفاده از حلقه یا واشر برای رادع کاری محفظه احتراق می شوند، موتور های
دو زمانه در هر سیکل دو بار عمل احتراق اتفاق می افتد. با این حال موتورهای دو زمانه سوخت بیشتری استفاده
میکنند روغن زیادی می سوزاند در نتیجه آلودگی و صدای بیشتری دارد.


نکات مهم و ایمنی برای دستگاه های دیزل ژنراتور

نصب حقیقی و بی عیب دیزل ژنراتور یکی از مهم و واجب ترین مورد در میزان بهروری و راندمان دیزل ژنراتور

می باشد. رعایت کارهای ایمنی و کنترل وصاله ها، نقش مهم و امن در راه اندازی دیزل ژنراتور را بر عهده دارد

پیوسته نصب و راه اندازی و مونتاژ یک دیزل ژنراتور می بایست توسط یک تکنسین متخصص و با تجربه انجام

گردد تا از پیدایش هر گونه مشکل احتمالی به دور باشد. بازدید و بازرسی تمامی قطعه قطعه ی دیزل ژنراتور

بسیار الزامی و اساسی محسوب می شود و در صورت سهل انگاری خطراتی از قبیل اتصال برق از ژنراتور،

اشتعال ژنراتور، انفجار دیزل ژنراتور را فراهم می سازد.

در این قسمت ما به مهم ترین نکته ها و چندین دستور العمل راه اندازی مولد برق اشاره می نمایم.

آشنایی با نکات ایمنی در مولد برق

محل نصب و راه اندازی مولد

آشنایی با نکته های ایمنی در مولد برق

کلیه اپراتورهایی که از موتور دیزل استفاده می کنند حتما در مورد نحوه عمل و ایمنی آن نیز اطلاعات کافی

داشته باشد مولدین برق ساعت های طولانی کار می کنند و احتیاج به نگهداری دارند. موتور دیزل از دو نوع

سیستم خنک کننده می تواند استفاده کند :

1) سامانه مایع خنک کننده

2) سامانه هوا خنک کننده

موتور دیزلی از نوع سامانه مایع خنک کننده مقاوم تر از سایر موتورهای دیزلی در بازار هستند. موتور که با

سوخت دیزل (گازوئیل) کار می کند از سامانه تزریق مستقیم سوخت استفاده می کنند بنابراین نگرانی از بابت

احتراق مستقیم از موتور وجود ندارد. هشدارهای امنیتی برای موتور مولدین برق هیچ تفاوتی با دیگر موتور

های دیزلی ندارد. از قرار دادن مولدین برق در محیط های مرطوب باید خودداری گردد. ملاحظاتی که باید برای

ایمنی مولدهای برق در نظر گرفته شوند نه تنها شامل ایمنی خود شما می باشد بلکه شامل ایمنی موتور ژنراتور

نیز می باشد.

تعویض به موقع روغن موتور طول عمر مولد برق را افزایش می دهد. ژنراتور هایی که با مراعات کلیات ایمنی

مناسب بکار گرفته می شوند به راحتی به مدت حداقل 10 سال کار می کنند. بازرسی تمام قسمت ها بصورت

تک تک برای اعتماد از با کیفیت بودن آلترناتور ضروری است. تمیز نگهداشتن آلترناتور مانند جلوگیری از هر

نوع نشتی یا خرابی الزامی است. قرار دادن موتور مولد برق در معرض هوای پاک برای خنک نگه داشتن موتور

و تازه کردن هوای آن ضروری است. دستگاه های دیزلی با سیستم خنک کننده آبی همراه می باشند ولی

هواکش به همان میزان نیز دارای ارزش می باشد. سامانه خنک کننده آبی همراه با هواکش هوا در داخل

محفظه می تواند از بالا رفتن بیش از حد دما آب جلوگیری کند. فشار بالا می تواند واترپمپ را از کار بیندازد

بنابراین کنترل فشار برای افزایش طول عمر آلترناتور یک مسئله حیاتی است.

موتوره ژنراتورهایی دیزلی (گازوئیلی) نیازمند به یک هیتر گرمایش قبل از شروع بکار و یک هیتر سرمایش قبل از سوخت گیری می باشند.

برای سوخت گیری مجدد باید ژنراتور خاموش شود تا از انفجار و آتش سوزی جلوگیری شود.

مبادرتهای حذری مناسبی باید در هنگام استفاده از مولدهای برق در نظرگرفته شود به مانند استفاده از سیم و

کابل هایی مسی که دارای کیفیت و کارآمدی بالایی هستند از تکلیف بار اضافی به آلترناتور دیزلی اکیداً

خودداری شود. حفظ دمای موتور الزامی است درجه دمای بالا سبب خاموش شدن یا معیوب شدن آلترناتور در

زمان افزایش بیش از حد دما داخل دستگاه می شود. فشار نامناسب روغن در موتور دیزلی سبب کارکرد

نامناسب دیزل ژنراتور می شود برای پیش گیری از خاموش شدن های تدارک نشده، از کیت های خاموش

کننده می توان استفاده کرد. کیت های خاموش کننده، ژنراتور را درمقابل خرابی ها پشتیبانی می کند و مکانیزم

آن را کنترل می کند. حفاظت مرتب از موتورهای دیزلی ضروری می باشد مخصوصاً برنامه تعویض روغن آن از

اهمیت خاصی و والایی برخوردار است .

تایمر می تواند در جهت افزایش طول عمر دستگاه آلترناتور بکار گرفته شود تایمر مدت زمان مصرفی را

مشخص می کند داشتن علم مربوط به مدارات الکتریکی یک ویژگی اضافه شده به نیازمندی های ایمنی در هر

موتور دیزلی می باشد. استفاده از یک تکنسین حرفه ای در هنگام سرویس آلترناتور برای بالا بردن ضریب

امنیتی نیز ضروررت دارد ملاحظاتی هم برای جلوگیری از انفجار در هنگامی که درجه حرارت بالا بالا می رود باید

در نظر گرفته شود. ریخته شدن مایعات ماننده روغن و گازوئیل بروی زمین اصلی ترین عامل انفجار و آتش

سوزی می باشد. همچنین کلیه شیرهای روغن و گازوئیل باید فاقد از هرگونه نشتی باشند.

امروزه ذخیره برق در صنعت، خانه و محل کار که به شبکه برق شهری یا روستایی متصل می باشند امری بسیار

مهم درک میگردد. مقیاس قدرت و طبقه بندی هرمولد برق، کیلو وات و یا کیلو ولت آمپر می باشد.

دسترسی ساده و امن و ایمن به مولد برق

پارامتر مکان دیزل ژنراتور اولین و مهمترین اقدام در نصب دیزل ژنراتور می باشد که به شرح ذیل عنوان می

گردد.

1) نصب سیستم در فضای باز یا فضای بسته.

2) ایزولاسیون هوای اتاق مولد برق (وجود سامانه تهویه مناسب جهت ورود و خروج هوا )

3) استحقاق دسترسی آسان به تمامی اجرای دیزل ژنراتور با فرض بر نکات ایمنی و امنیتی.

4) امکان سنجی از لحاظ نگهداری دیزل ژنراتور به صورت دائم یا موقت در مکان نصب.

5) فاصله استاندار درج شده در دفترچه راهنمای، دستگاه از هر طرف با دیواره های مجاور.

6. اصول لوله کشی اگزوز جهت خروج دود سیاه تولید شده ناشی از کار کرد سیستم.

رعایت موارد فوق بیشترین میزان امنیت و ایمنی را برای مولدین برق حاصل می نمایید.

نکاتی که باید برای امنیت دیزل ژنراتور رعایت کنیم :

تمامی سیستم دیزل ژنراتور تجهیز شدن به مخزن سوخت و درجه میزان مخزن سوخت، جهت کارکرد حداقل

24 ساعت شبانه روز می باشند که این مخزن های سوخت معمولاً در داخل شاسی طراحی شده اند و در مولد

های قدرت بالا مخزن سوخت به صورت جدا از شاسی مخزن های زمینی یا ایستاده استفاده می گردد. سوخت

گازئیل به لقب سوخت تا اندازه ای خطرناک نامیده می شوند و دپو و پخش آن لازم به ملاحظه برخی قوانین و

نکات ایمنی می باشد. اصلی ترین دلیل آتش سوزی در دیزل ژنراتور ها، ملاحظه نکردن در نحوه پر کردن

مخزن دیزل ژنراتور می باشد. همواره سطح شیب مخزن دیزل ژنراتور قبل از پر کردن و همچنین هنگام

استفاده از آن نیز باید کنترل گردد.

باک سوخت در دیزل ژنراتور :

کنترل سامانه تهویه یکی از اساسی و مهم ترین مسائل مرتبط به نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور می باشد .

سامانه تهویه از دو نظر حائز اهمیت است :

1) خارج شدن گازی های سمی ناشی از عملکرد دیزل ژنراتور.

2) بهینه سازی سامانه خنک کننده دیزل ژنراتور به منظور افت دمای موتور دیزل ژنراتور که باعث افزایش طول

عمر دیزل ژنراتور می گردد.

کسر صدای حاصل از دیزل ژنراتور

به طور کل نحوه رسیدن به دیزل ژنراتور جهت انجام تعمیرات و یا نگهداری سیستم، دارای ابهت بسیار بالایی

می باشد. پیوسته سعی شود محل رسیدن به دیزل ژنراتور بسیار راحت، ایمن و ایضاً با امنیت بالا طراحی گردد

به این دلایل که در صورت وجود موارد اضطراری تکنسین ها و تعمیرکاران به راحتی به اطراف دیزل ژنراتور

دسترسی داشته باشند.

سامانه تهویه هوای دیزل ژنراتور

روشن کمردن یک دیزل ژنراتور پیوسته با آلودگی صوتی همراه می شود از این رو وجود یک کانوپی (اتاقک

سایلنت دیزل ژنراتور ) برای کاهش صدا حاصل از دیزل ژنراتور بسیار مناسب و زیبا می باشد. همچنین کانوپی

به عنوان محافظ فیزیکی دستگاه در مقابل برف و باران و صوانح غیر منتظره نیز کار برد دارد.

در صورت وجود اتاقک مخصوص دیزل ژنراتور استفاده از کانوپی اکیداً توصیه نمی گردد و کانوپی تنها جهت

استفاده در محیط بیرون و فضای باز می باشد.

نتیجه گیری :

مهمترین نکات ایمنی در راه اندازی یک دیزل ژنراتور عبارت است از :

1- از ریخته شدن سوخت بروی موتور دیزل ژنراتور و زمین اکیداً جلوگیری شود.

2- فیتینگ های مربوط به سامانه سوخت رسانی پیوسته کنترل گردد ( در صورت عدم توجه منجر به انفجار و

اشتعال در دیزل ژنراتور خواهد شد)

3- استفاده از سیستم ارتینگ (عدم وجود الکتریسته ساکن در تانک سوخت اطمینان خاطر حاصل گردد).

4- از قرار دادن مواد آتش زا در کنار دیزل ژنراتور اکیدا جلوگیری بعمل آید.

5- از میزان خروجی جریان برق ژنراتور اطمینان حاصل گردد که در حین افزایش دور موتور دیزل، باعث سوخته

شدن آلترناتور نگردد.


مولدهای برق دیزلی می توانند انجام کارهایی را ضمانت کنند که در آنها بسیاری از وسایل بدون هیچ اختلالی

کار می کنند حتی اگر برق بطور غیر منتظره قطع شود. ایضا در شرایطی که صاحب خانه یا کارخانه عازم یک

سفر طولانی به خارج از شهر باشد مولدهای برق دیزلی و سایر مولد های برقی از جمله موتور برق ها می تواند

کاربرد بسیار مهمی داشته باشد. در عین حال تمامی متل ها، هتل ها، بیمارستان ها ، درمانگاه ها، پمپ

بنزین، سازمان های ارتباطی، واحد های تولید، ساختمان های تجاری، مجتمع های تفریحی، صنایع بزرگ

دفاعی، تاسیسات اضطراری، کارگاه های استخراج معدن و مراکز داده ای فناوری اطلاعات و ارتباطات و ...

نیازمند ذخیره برق بدون قطعی می باشند بنابراین یک حامی مانند دیزل ژنراتور ها می توانند بسیار پراهمیت و

مفید باشند.


میدان مغناطیسی گردان یا دوار در استاتور القایی چیست و چرا می‌چرخد؟


یک میدان مغناطیسی گردان یا دوار میدانی است قطآلترناتورب‌های شمال و جنوب آن در داخل استاتور حرکت

می‌کنند درست مثل اینکه آهنربا یا مغناطیس میله‌ای در درون آلترناتور می‌چرخند

به استاتور، موتور سه فاز نشان داده شده در نمودار نگاه کنید.

این یک هسته ۲ قطبی با سه فاز در فواصل ۱۲۰‌ (درجه‌ای) است.

جریان برق از هر فاز وارد سیم‌پیچ مسی یا آلومینیومی (کویل) در یک طرف استاتور می‌شود .

از طریق سیم پیچ (کویل) طرف مقابل خارج می‌شود.

به این دلیل، اگر یکی از کویل ‌ها یک قطب شمال مغناطیسی ایجاد کند.

سیم پیچ (کویل) دیگر برای همان فاز یک قطب جنوب مغناطیسی در طرف مخالف استاتور ایجاد خواهد کرد.

در جایگاه ۱، فاز B یک قطب شمال قوی در بخش بالا قسمت چپ و یک قطب جنوب قوی در بخش پایین

قسمت راست ایجاد می‌کند.

فاز A یک قطب شمال ضعیف‌تر در بخش پایین قسمت چپ و یک قطب جنوب ضعیف‌تر در قسمت پایین

ایجاد می‌کند.

فاز C یک میدان مغناطیسی کلی است که قطب شمال در بخش چپ بالا و قطب جنوب آن در بخش راست

پایین قرار دارد.

در جایگاه ۲، فاز A یک قطب شمال قوی در قسمت پایین جهت چپ و یک قطب جنوب قوی در قسمت بالا

سمت راست بالا ایجاد می‌کند؛

به این دلیل، قطب‌های پرتوان ۶۰ (درجه) در خلاف جهت عقربه ‌های ساعت می چرخند.

*توجه داشته باشید این چرخش های مغناطیسی ۶۰ (درجه‌ای) دقیقا به استحاله الکتریکی ۶۰ (درجه‌ای در

جریان‌های فازی مرتبط است *

اینگونه، قطب‌های بی قدرت نیز ۶۰ (درجه) در خلاف جهت عقربه ‌های ساعت چرخش دارند.

در حقیقت، این به آن معنیست که کل میدان مغناطیسی ۶۰ (درجه) از مکان ۱ چرخش داشته است.

با تجزیه دقیق‌تر می‌توانیم نشان دهیم که شدت میدان مغناطیسی به شکل آرام از موقعیت ۱ به موقعیت ۲

در زمانی چرخش دارد که جریان‌ها در هر کدام از فازها به میزان ۶۰ درجه الکتریکی تغییر می‌کند.

تجزیه مکانهای ۳، ۴، ۵ و ۶ نشان می‌دهد که میدان مغناطیسی به گردش ادامه می‌دهد.

سرعتی که در آن میدان مغناطیسی گردش میکند سرعت همزمان نامیده می‌شود و با معادله زیر توصیف می‌شود:

S=(fxP)/120 که در آن:

S= سرعت گردش در دور‌ها در هر 60 ثانیه،

f= فرکانس ولتاژ تامین کننده

(Hz)، P= مقدار قطب‌های مغناطیسی در میدان مغناطیسی گردان.

اگر یک آهنربای دایمکار در این سیم پیچ با یک شفتی قرار داده شود .

به آن امکان چرخش را بدهد.

امکان دارد با سرعت همزمان به جلو فشار داده شود (یا به بیرون کشیده شود).

این عیناً نحوه کارکرد یک موتور همزمان است به استثنای اینکه میدان مغناطیسی (میدان) روتور به جای

آهنربای دایمی با الکترومغناطیس ایجاد شده است.

روتور موتور القایی از هسته‌های اتصال کوتاه تشکیل شده است .

یک جریان در هسته‌های روتور در زمانی القاء می‌شود که میدان مغناطیسی گردان از بین آنها عبور می‌کند.

این جریان میدانی را ایجاد می‌کند که بر خلاف میدان گردان (چرخشی) است.

در نتیجه، روتور با میدان گردان به جلو رانده می‌شود (یا به بیرون کشیده می‌شود).

توجه داشته باشید که روتور موتور القاءی نمی‌تواند با سرعت همزمان بگردد زیرا میدان چرخشی باید از طریق

سیم‌پیچ‌های روتور عبور کند .

تا قدرت پیچشی را ایجاد کند. اختلاف بین سرعت همزمان و سرعت واقعی روتور درصد لغزش نامیده می‌شود.

این مورد به شکل % بیان می‌شود.

هم‌چنین، موتورهای تک‌فازی، میدان مغناطیسی گردان دارند.

میدان چرخشی مورد نیاز برای راه‌اندای موتور از سیم پیچ دومی به نام دستگاه پیچ راه‌انداز تولید می‌شود.

بعد از اینکه موتور با سرعت کامل استارت شد.

سیم‌پیچ راه‌انداز قطع می‌شود و میدان چرخشی با برهم‌کنش سیم پیچ اصلی استاتور و روتور ایجاد می‌شود.


ساختار دیزل ژنراتور

ساختار دیزل ژنراتور دارای دو قسمت اصلی است : آلترناتور (آرمیچر) و دیگری موتور اما صرف وجود این دو

بخش، کارکرد ایمن یک دیزل ژنراتور را ضمانت نمی کند. از این رو دیزل ژنراتور دارای اجزایی است که بصورت

خلاصه در ذیل شرح داده شده است.

۱) موتور (Motor) :

این بخش از حیاتی ترین و اصلی ترین قسمت های دیزل ژنراتور است و کل توان مکانیکی که ژنراتور برای

حرکت خود می خواهد را تامین می نماید موتور در دیزل ژنراتور باید بسیار دقیق انتخاب شود، زیرا قدرت

مکانیکی که یک موتور تحویل می دهد می تواند توان الکتریکی خروجی ژنراتور ما را مشخص کند و به این

وسیله توان الکتریکی ما برای استفاده از دیزل ژنراتور بدست می آید. در انتخاب موتور دیزل ژنراتور موارد

دیگری مانند میزان صدای تولیدی ژنراتور و میزان حجم محفظه سوخت نیز مهم هستند که باید به آن ها توجه

نمود.

موتور های دیزل سوخت برای راه اندازی و تولید توان، نیاز به قدرت الکتریکی دارند. از این رو در اکثر موارد از

یک منبع تغذیه که ولتاژ سرراست (DC) در حدود ۱۲ یا ۲۴ ولت را تولید می کند برای راه اندازی موتور استفاده

می شود. این منبع تغذیه می تواند خود موتور الکتریکی یا شماری باتری باشد که این اندازه ولتاژ را تامین می

کند.

۲) آلترناتور یا ژنراتور (Generator) :

ژنراتور یا آلترناتور ها قلب تپنده تولید قدرت الکتریکی مولد برق است که انرژی اولیه خود را از قسمت مکانیکی

موتور گرفته و تولید قدرت برق می کند. نوع ژنراتور بر حسب نیاز ما تعیین می شود. مپلا برای تولید قدرت بالا

نیاز به ژنراتور القایی داریم.

ساختمان آلترناتور یا ژنراتور اعم از نوع سیم پیچی رووتور و استاتوور و جریان تحریک آن، انتخاب کننده نحوه

عملکرد دیزل ژنراتور است.

۳) باک یا مخزن سوخت ژنراتور (Fuel Tank) :

در این بخش از مطلب، سوخت دیزل ژنراتور وارد می شود و حجم این مخزن بر حسب نوع دیزل ژنراتور نا

استوار است. مثلا حجم مخزن یک نمونه دیزل ژنراتور با توان حدود ۵۰ کیلو ولت آمپر حدود 100 لیتر است که

به میزان ۸ ساعت می تواند کار کند.

۴) رگولاتور ولتاژ (Voltage Regulator) :

رگولاتور ولتاژ دیزل ژنراتور وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور را دارد که این کار با کارکرد اجزایی مانند رگولاتور،

سیم پیچی تحریک، رتورر و یکسو کننده انجام می پذیرد

۵) رادیاتور یا سیستم خنک کننده ( Cooling System ) :

در مولد های برق خنک کردن اجزای ولتاژ بسیار مهم و با اهمیت است زیرا داغ شدن زیاد و طولانی مدت آن

باعث خراب شدن قطعات می شود که این به کارکرد کار ضربه می زند در برخی از دیزل ژنراتور ها از مایع و در

برخی دیگر از گاز هیدروژن برای خنک سازی استفاده می شود.

۶) سیستم روغن موتور :

در مولدهای برق لوازم مکانیکی بسیاری وجود دارد که دائما در حال کار و حرکت می باشند لذا برای کارایی بهتر

نیاز است که لوازم روغن کاری شوند. عموما هر 8 ساعت کار با دیزل ژنراتو باید سطح روغن آن را بازدید کرد و

در هر 250 ساعت روغن باید تعویض شود.

۷) شارژر الکتریکی باتری :

این وسیله علاوه بر شارژ کردن باتری، میزان شارژ باتری را نشان می دهد، قدرت این شارژر با قدرت خروجی

ژنراتور متناسب است.

۸) کنترلر دیزل ژنراتور :

این وسیله وظیفه کنترل الکتریکی کل سیستم را دارد. قسمتهایی که لازم است کنترل شوند به شرح زیر است

کنترلر ژنراتور :

شامل کنترل تمامی پارامتر های دخیل در ژنراتور است که شامل ولتاژ، جریان و فرکانس و دوران آلترناتور است.

کنترلر موتور :

در قسمت کنترلر موتور باید پارامترهای فشار آب، تست انژکتور، سرعت، میزان روشن بودن، فشار روغن،

میزان حرارت سیال خنک کننده و … اندازه گیری شود.

پنل خاموش و روشن دستی و اتوماتیک :

سیستم روشن و خاموش کردن اتوماتیک که در بعضی از دیزل ژنراتور ها وجود دارد.

کنترلرهای امرجنسی نصب شده بر روی دیزل ژنراتور ها همیشه ناظر انجام بار بر روی موتور و ژنراتور بوده و در

موقع های غیر عادی بر مبنای تنظیمات قبلی پاسخ مناسب را از طریق فرمانهای الکترونیکی تابلو ارسال و

بصورت اتوماتیک تمامی وضعیت را تماماً کنترل می شود که موتور ژنراتور در بهترین شرایط به کار خود ادامه

بدهد. در حالت اضطراری در صورت قطع برق نیروگاهی خارج از واحد بلافاصله و در کمترین زمان، تابلو چنج

آور عمل کرده و دیزل ژنراتور را روشن و بکارگیری موتور ژنراتور برقرار می کند. قابلیت سیستم کنترلی به شرح

ذیل می باشد

1-طراحی بر اساس میکرو کنترلر

2-استارت و استوپ اتوماتیک موتور

3-قابلیت مونی تورینگ، کنترل و تنظیم از طریق کامپیوتر با برنامه تحت شبکه

4-حفاظت های گوناگون افزایش درجه حرارت آب کاهش فشار روغن، افزایش و کاهش دور دیزل ،افزایش

ولتاژ ژنراتور کاهش ولتاژ باتری

5- نشان دهنده های اخطار گوناگون : اخطار خرابی دینام، اخطار خطای انجام استارت در حالت اتوماتیک،

اخطار خرابی سنسور روغن یا قطع بودن کابل ارتباطی

6-قابلیت مرتب کردن کلی پارامترهای زمانی از روی کنترلر

7-پذیرش کار با ولتاژ متغیر از۱۲ولت تا ۴۸ولت به طور اتوماتیک

8- استحقاق کار در دو حالت دستی و اتوماتیک

9- نشان گر ساعات کار دیزل ژنراتور

10- اندازگیری برق سه فاز شهری یا تولید دیزل ژنراتور و تشخیص آمادگی

11- پذیرش نمایش دور موتور

RPM 12 آلارم ویژه دمای آب

13- CHECK UP کامل موتور

14- با استحقاق نمایش آمپراژ ، ولتاژ ، فرکانس


۹) سکوی فلزی اتصال (شاسی) :

همه دیزل ژنراتور یک قسمت با نام سکوی اتصال دارد که تمامی لوازم بر روی آن نصب می شود.

۱۰) اگزوز یا سیستم دود خروجی ژنراتور :

در تمامی دیزل ژنراتور ها به علت تولید دود سمی خروجی واجب است که سیستمی برای کنترل این دود و

جداسازی این قسمت از سایر قسمت ها انجام شود. برای همین منظور در قسمت خروجی موتور این سیستم

قرار دارد

قیمت دیزل ژنراتوراجزای دیزل ژنراتوردیزل ژنراتورتابلو چنج آورکلید چنج آور
گروه صنعتی هوبارت، به عنوان مجموعه ای تخصصی در زمینه صنعت برق از سال 1390 تاسیس گردیده و با عنوان تولید کننده دیزل ژنراتور های صنعتی پایه گذار الگوی ویژه ای از خدمات مشتری مدارانه می باشد.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید